Jomsom trek - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van paulien en daniel - WaarBenJij.nu Jomsom trek - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van paulien en daniel - WaarBenJij.nu

Jomsom trek

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg paulien en daniel

23 Augustus 2009 | Nepal, Kathmandu

Wauw! Wat een tocht hebben wij achter de rug! Onze tweede dag in Kathmandu zijn we gelijk naar een trekers reisbureautje gegaan om eens te zien wat er allemaal voor ons mogelijk was. We hadden zelf een tochtje van een dag of 4 in gedachten, gezien de slechte conditie van Paulien. Maar het meneertje van het reisbureau heeft ons weten over te halen om een 9daagse tocht te doen: de Jomsom trek. Een van de populairste en makkelijk begaanbare trekroutes in Nepal door het Annapurna gebied.

Aangezien wij geen zin hadden om onze eigen tas te dragen en we de weg daar niet kennen, hadden we besloten om een gids en een porter mee te nemen tijdens onze tocht. Dipak (porter) en CB (gids), een leuk stel met gevoel voor humor die wel van een glaasje Raksi (locale wijn) en potje kaarten hielden.

De volgende dag zijn we al met de bus naar Pokhara gegaan, een 8uur durende reis. Hier hebben we een nachtje geslapen om de volgende dag met de taxi naar het startpunt van de tocht te rijden: Nayapul.

Jomsom dag 1
Eindpunt: Tikhedhunga 1520m.
Van Nayapul zou het zo'n 3uur vlak wandelen zijn. We hadden gelukkig lekker weer, dus we begonnen al snel te zweten. Ook maakten we snel kennis met het 'Nepalese flat'. Dat staat gelijk aan Dutch hardstikke omhoog en omlaag! Onderweg zagen we een stel zwoegen met hun backpacks op de rug, wij waren erg blij dat we ons pakezeltje Dipak mee hadden!
Na 3.45uur kwamen we aan in Tikhedhunga, blij dat we de eerste dag succesvol hadden afgelegd.

Jomsom dag 2
Eindpunt: Ghorepani 2874m.
Omdat het de eerste dag zo warm en zonnig was geweest wilden we de tweede dag vroeg vertrekken zodat we zo lang mogelijk in de koele lucht konden lopen. Helaas... het regende pijpenstelen in de ochtend. Zonder haast zijn we ons klaar gaan maken voor de tweede wandel dag. Helemaal gehuld in onze unisex regenpakjes wilden we starten aan de tocht toen het droog begon te worden! Pakjes weer uitgetrokken en ja hoor daar gingen we dan eindelijk. De dag beloofde een zware dag te worden: twee uur lang trapsgewijs omhoog. Wij deden er uiteindelijk 3uur over, op dat punt waren de meeste stijle stukken voorbij, maar we pas halverwegen de geplande afstand. Daniel heeft onderweg nog wat bizon melk gedronken, wat een succes bleek. Helemaal gesloopt maar verschrikkelijk trots arriveerden we in Ghorepani.

Jomsom dag 3
Eindpunt: Tatopani 1190m.
Het plan was om deze dag in alle vroegte PoonHill te beklimmen om de omringende bergtoppen met zonsopgang te zien. Helaas... Net als de vorige dag regende het stevig, het had dus niet zo veel zin om, PoonHill te bekimmen. Echt heel jammer omdat dit een van de mooiste uitzicht punten in Nepal schijnt te zijn.
Na het ontbijt hulden we ons weer in onze regen pakjes, dit keer was het hard nodig, want pas na het middaguur werd het droog. We hebben gelunched in Sikha waar we na 3uur stevig dalen waren aangekomen. We konden hier ook gelijk droge kleren aan trekken want we waren tot op ons ondergoed doorweekt! Het regenpak van Paulien kon inmiddles wel een sopje gebruiken, die was in de gladde modder mooi onderuit geslipt!
Na de lunch was het gelukkig droog. Onderweg kwamen we nog 2slangen tegen! Gelukkig fungeerde ons pakezeltje niet alleen als tassendrager, maar bleek ook een geweldige slangen verjager te zijn!
Aangekomen in Tatopani konden we de tijgerbalsem uit pakken! Wat een spierpijn!!!!

Jomsom dag 4
Eindpunt: Ghasa 2084m.
Met een stevig potje spierpijn vertrokken we naar Ghasa. Volgens onze kaart zou het 7uur wandelen zijn, maar onze super gids widt een shortcut! In een klein bergdorpje hebben we met de lunch genoten van de huisgemaakte Dal Bath (nepaleese maaltijd). De stronken groen werden nog even uit de berm geplukt, het smaakte heerlijk!

Jomsom dag 5
Eindpunt: Kalopani 2530m.
Vandaag zou een rustdagje worden, dus een koprte wandeling van 3uurtjes stond gepland. Helaas regende het weer verschrikkelijk deze ochtend. Het werd ook een verschrikkelijke wandeling. Regen, mist en modder geen leuke combinatie! Toen paulien ineens tot haar enkels vast zat in de modder en er van de berg stenen naar beneden aan het rollen waren was de lol er echt vanaf. In sneltempo zijn we naar Kalopani gelopen, deze ochetend moesten we maar snel vergeten.

Jomsom dag 6
Eindpunt: Marpha 2670m.
De dag begon weer regen achtig en we begonnen inmiddels wel een beetje zenuwachtig te worden of we die besneeuwde bergtoppen nog wel zouden gaan zien... Gelukkig klaarde het in de middag een beetje op en we zagen zelfs wat stukjes blauwe lucht in de verte!! Halverwegen de dag (vanaf Larjung) veranderde ook de omgeving. Het groene bossige ging over in een zanderige en rotsachtige omgeving. We waren duidelijk in het Mustang gebied beland!
Die middag ging Daniel nog even met CB een Boedistische bidplaats beklijken, om vervolgens in de kroeg te balanden. Gezellig aan de appel brandy en de hanenballen! CB viel savonds bijna van zn stoel en ook Daniel was niet al te nuchter meer!

Jomsom dag 7
Eindpunt: Kagbeni 2860m.
En ja hoor.... Weeeer regen! Na een helepoos wikken en wegen hebben we het er rond 10uur toch maar op gewaagd. Wat een hel! Het was nat en vooral erg kou vanwegen de stevige wind. Toen we in Jomsom aan kwamen voor de lunch hadden we het ook helemaal gehad en waren we het liefst in een vleigtuig naar huis gestapt, want sja je doet het uiteindelijk toch voor de lol! Gelukkig hield het in Jomsom op met regenen. Na een paste met beschimmelde kaas en een stukje appeltaart met beschimmelde appels gingen we (metr inmiddels weer een redelijk goed humeur) op pad. We moesten een heel stuk over een open vlakte naast de rivier lopen. Het waaide nog steeds stevig, maar de wind hadden we lekker in de rug. Onderweg hebben we zelfs wat toppen van bergen kunnen zien, en ja daar worden worden wij natuurlijk wel weer blij van!

Jomsom dag 8
Eindpunt: Muktinath 3760m.
Al om half6 schreeuwde Daniel Paulien wakker met: "Lien, wakker worden, NU!" Vanuit onze slaapkamer hadden we zicht op 'Nilgiri zuid' Ons snel aangekleed om de mooie berg met de opkomende zon te zien. Een geweldige start van de dag!
De hele weg naar Miktinath hebben we zon gehad. Toen wisten we ineens weer waarvoor we het allemaal deden, wat geweldig! Het eerste stuk was stijl omhoog en we begonnen ook aan de ijle lucht te merken dat we al best hoog zaten. Onderweg hebben we lekker een terrasje gepakt om te genieten van het mooie weer en het prachtige uitzicht. Helaas voor jullei krijg je zo'n plaatje nooit zo mooi op de foto als het in werkelijkheid is. Compleet gesloopt maar apetrots kwamen we aan in Muktinath. We hadden het hoogste punt van de tocht gehaald!!! Vooral voor Paulien was het allemaal toch wel heel zwaar geweest en kon die middag ook geen stap meer verzetten.

Jomsom dag 9
Eindpunt: Jomsom 2700m.
De laatste dag van de trek alweer... En wat een geluk, weer mooi weer!! Wat alleen wel heel frustrerend is dat de hele lucht blauw is, maar rond de bergen zo'n mooi wit jasje van wolken hangt. Deze dag dus weer een heel stuk dalen, maar gelukkig was de spierpijn van de vorige afdaling redelijk weggetrokken, lang leve de tijgerbalsem! Het stuk wat we op de heen weg over de open vlakte met wind mee liepen, moest nu natuurlijk met volle wind tegen! Desondanks toch verschrikkelijk genoten van deze laatste dag!

De volgende dag vlogen we met een mini vliegtuigje terug naar Pokhara. Het was nog wel even afwachten of het vliegtuigje wel zou vertrekken, want eerder die week had er 3dagen niks gevlogen wanwegen het slechte weer! De Nepalesen vliegen namelijk liever niet door de wolken.... Met een paar uur vertraging vloegen we dan toch uiteindelijk. Of het door de duizenden kruisjes was die Dipak sloeg, of gewoon door de juiste kennis en apparatuur van de piloten, we zijn veilig weer geland.
De volgende dag zijn we met de bus weer terug gereden naar Kathmandu. Inmiddels met een tas vol met natte stinkende vuile was! Maar dat hoort er natuurlijk wel een beetje bij!

Dit is alweer ons laatste bericht op deze site. Woensdag avond komen we alweer thuis! Wat is de tijd toch snel gegaan!
We willen iedereen bedanken voor de leuke en lieve berichten op de site, mailtjes en smsjes! Tot Gauw!
Liefs Daniel en Paulien

• 23 Augustus 2009 - 11:15

Jan:

Kom op met dat vervolg!!

• 23 Augustus 2009 - 12:05

Anneke:

Wat een supertrip.
    Ik zou dat ook wel eens willen doen. Verhuren ze ook pakezeltjes voor oudere dames?